Informatietechnologie en creativiteit onder één dak

Op de campus Stappegoor in Tilburg realiseert Fontys Hogescholen een nieuw onderwijsgebouw. Dit nieuwe gebouw – naast P1- is ontworpen door Paul de Ruiter Architects uit Amsterdam. Voor de uitvoering van dit omvangrijke project is Heerkens van Bavel Bouw geselecteerd.

Het twintig meter hoge gebouw heeft een grote, open ruimte op de begane grond die flexibel in te delen is. Ontmoeting en samenwerking zijn de sleutelwoorden voor het ontwerp geweest. Het pand is opgebouwd uit drie gelijke delen. De architect heeft gekozen voor robuuste en natuurlijke materialen, ‘die naadloos overgaan in de nieuwe, groene omgeving van de campus’.

Het grote atrium is voorzien van een glazen kap, zodat natuurlijk daglicht vrij spel heeft. Het centraal gelegen trappenhuis – met grote houten trap – vormt het hart van het gebouw. Deze ruimte biedt toegang tot de onderwijsruimten van de twee opleidingen die op de eerste verdieping zijn gesitueerd. De treden van de trap fungeren ook als tribune waar studenten op kunnen zitten. Daardoor kan het atrium prima worden gebruikt als ruimte voor officiële bijeenkomsten en presentaties. De tweede verdieping van het onderwijsgebouw staat in het teken van ‘reuring’. Hier bevindt zich een licht overgoten studieplein met koffiebar.

Eind 2019 namen Fontys Hogeschool ICT en Fontys Academy for Creative Industries hun intrek in het prachtige gebouw. Bij de ontwikkeling van het programma betrok Fontys ook de studenten van deze opleidingen. Zij zijn erg enthousiast over hun huisvesting.


3D model

Werkvoorbereider Jelco Ruijs

Heerkens van Bavel Bouw was coördinerende aannemer bij de realisatie van dit project. Hiertoe is o.a. afgesproken om dit vanuit het 3D model op te pakken.

De uitdaging zit voornamelijk in de installaties en het gehele prefab casco. Om deze uitdaging clashvrij te maken heeft de werkvoorbereiding wekelijkse  clashsessies gedraaid middels het programma Solibri Model Checker. Het clashen heeft uiteindelijk geresulteerd in een model waarbij de verdeling van installaties juist afgestemd is op het bouwkundige casco. Daarnaast zorgt uitwerken en clashen van het bouwwerk in 3D er voor dat er op de bouwplaats minder fouten ontstaan.

Het 3D model is niet alleen voor het clashen gebruikt, maar ook voor het uittrekken van hoeveelheden en het visualiseren van onderdelen.  Uiteindelijk heeft het 3D model de werkvoorbereiding, maar ook uitvoering met enkele muisklikken heel wat opgeleverd.

Meer weten over dit project?

STEVEN BOSSERS

Projectleider

"Op termijn vinden zo’n 3.500 studenten hier hun nieuwe studie- en ontmoetingsplek."

Wilt u meer weten over dit project of wilt u weten wat wij voor u kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op. Wij staan u graag te woord.

Projecten
educatie